2008/01/06

اخيرا قطعت الورقة

حكاية جميلة يحكيها د- ابراهيم الفقى
ان واحد كان من احلامه انه يبنى قلعة
ضخمة وكانت محتاجة ملايين الدولارات
فكلم مهندس عشان يبدأ فى بناء القلعة
فسأل المهندس هى تتكلف كام ؟
قله المهندس ملاييين الدولارات
بعد كده سأله المهندس انت معاك من
فلوس قد ايه عشان نبدا الشغل
قال صحابنا مفيش معاى ولا مليم
فرد عليه المهندس وقله مستحيل
فقله صحابنا مفيش حاجة اسمها مستحيل
واعطاه القاموس بتاعه ودور على كلمة
مستحيل
الطريف فعلا ان المهندس ملقاش
كلمة مستحيل فى قاموس صحابنا
قله صحابنا انا قطعت الصفحة الى
فيها كلمة مستحيل من 25 سنة
انا سمعت القصة دى من حوالى
تلت سنين وعمرى ما جا فى بالى
انى اقطع الورقة دى من قاموسى
لحد يوم 6/1 وانا فى طريقى للشركة
وانا راكب الاتوبيس قلت فى نفسى
لازم اقطع الورقة دى
من النهاردة
مفيش حاجة اسمها مستحيل
ولما وصلت الشركة قطعت الورقة فعلا
الاحلام الكبيرة انا شايف انها محتاجة
الروح دى
محتاجة ناس متعرفش كلمة مستحيل
تعرف حاجة اسمها ممكن
من النهاردة كل شىء ممكن
------------------------------
من الحاجات الطريفة الى حصلت وانا بكتب الخاطرة
ان المهندس زميلى فى الورديةسألنى انت بتعمل ايه
قلتله بكتب المقال الاسبوعى لجريدة الجارديان البريطانية
وانا بهزر معاه - مع انى كلامى مستحيل بالنسبة لناس كتير
الا انه فى القاموس بتاعى ممكن

No comments: