2008/01/05

من ذكريات الطفولة

ذكريات الطفولة
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
اجمل ذكريات
البراءة الجميلة
اللعب
كانت ايام
الحاجات الى معلقة معايا
من الطفولة 3 حاجات
ركوب العجل
الاستغماية
لعب الكورة
---------------------------
ركوب العجل
اول مرة ركبت فيها عجلة
كنت تقريبا فى 4 ابتدائى
كنت مستغرب
ازاى الواحد يقدر يسوق العجلة
من غير ما يقع
وكنت خايف ديما من الموضوع ده
لحد ما قررت وفعلا ركبت العجلة
لكن حصل الى كنت خايف منه
وقعت
قمت تانى
وبرده وقعت
وفاكر مرة دخلت فى عمود
ومرة تانية دخلت فى حمار
كان العجل بيتأجر فى الوقت ده
وكان فى حاجة اسمها الرهان
يعنى ايه الرهان
يعنى لازم تسيب عند محل العجل
اى حاجة لحد ما ترجع بالعجلة
وكنا ساعات نسيب شبب قديم
عند الراجل بتاع العجل ونهرب
بالعجلة طول الليل ونرميها فى جرن
فى اخر الليل
حركات عيال بقه
لحد ما كبرت وبقيت
محترف فى سواقة العجل
عشان كده فى حاجات كتير
فى حياتنا عشان نتقنها
لازم نجربها ولازم نغلط
عشان كده اللى بجرب كتير
بيغلط كتير
----------------------
الاستغماية
كانت لعبة مشهورة
كنت نستخبى من بعض
طول الليل
ونجرى طول الليل
عرفت كل الحتت الخفية
فى البلد عن طرق اللعبة دى
-----------------------
لعب الكورة
معنى انى حاليا ماليش
ف موضوع لكورة خالص
الى انى وانا صغير
كنت بالعبها كتير
كنت حارس مرمى
وفاكر مرة صديت ضربة
جزاء
خلت فرقتنا تاخد البطولة
-------------------------
وحاجات تانية
كل ما فتكرها اضحك
من كل قلبى
احمد

من الحاجات الظريفة اللى حصلت وانا بكتب الخاطرة دى
ان الرز اتحرق لعله خير

No comments: