2007/12/26

THE HARVEST - الحصاد



الحصاد
لو سألتنى عن احب كلمة ليا فى اللغة الانجليزية
هتكون كلمة الحصاد - harvest
ولو سألتنى برده عن اسوء كلمة هتكون مستحيل
impossible
اول مرة شوفت فيها كلمة الحصاد وعجبتنى
كانت فى رواية اوقات عصيبة للاديب الانجليزى
شالز ديكنز كانت عنوان اخر فصل من فصول
الرواية وكان اختيار موفق فعلا
عشان كده اخر خاطرة فى 2007 كان لازم يكون
عنونها الحصاد لانه اهم عام فى حياتى
لانه شهد تغيرات كبيرة وتقلات نوعية
وفى اخر خاطرة هارسم 5 لوحات
اللوحة الاولى : الله
اللوحة الثانية : عايدة
اللوحة الثالثة : الشغل
اللوحة الرابعة : الناس
اللوحة الخامسة : امنيات لعام 2008

اللوحة الاولى
الله
كان لازم يكون رقم 1 لانه لو كان
غير كده هيكون فى حاجة غلط
ياربى لك جزيل الشكر
وصلت كل الرسايل
النهاردة بس
عرفت ان كل الاحداث اللى فاتت
واللى كان اغلبها مؤلم
كانت فى مصلحتى
فاكره قصة لعله خير
فعلا لعله خير
عاوز سنة 2008 يكون فيها
نقلة ضخمة مع ربنا
مع القرأن
مع السنة
مع العبادة
مع الفجر
مع الامة
عاوز العبادة يكون فيها روح
اكتر من كده
ابكى تانى من خشية الله
زى زمان
عاوز القران يهزنى من الاعماق
عاوز الاقى نفسى بجد
عاوز اكون مسلم بحق
++++++++++++++
اللوحة الثانية
انت
لو سـألتنى عن اجمل حاجة فى 2007
هتكون الاجابة انت
لو سألتنى عن اكتر حد بترتاح وانت
معاه
هتكون الاجابة انت
لو سألتنى عن اكتر خد يعرف حاجات
عنك
الماضى
الحاضر
المستقبل
هتكون انت
لكن مين انت
هى
حلم ياما اتمنيته
نبته جميلة
ملاك طاهر
هى رسمة فيها بالكتير خطين
اوتلاته مفيش فيها دوشة
بسيطة
فاكر اول يوم رحت اشوفها
كنت محتار
ياترى شكلها ايه
اول ما ظهرت قولت
هى دى
لقيتنى بكلم نفسى
وهى فى نفس الوقت بتتكلم
انت كنت فين من زمان
انا كنت بدور عليك
ازااى كنت موجودة وما خدش
بالى منك
ساعات بحس ان مش احنا
اللى بنختار
اللى بيختار لينا ربنا
عشان بيحبنا
يارب اقدر اسعدك
+++++++++++++
اللوحة الثالثة
الشغل
شركة مصر العامرية للغزل والنسيج
قطاعات التجهيز
قسم الصباغة
ك - احمد جمعه
مهندس الوردية التانية
فاكر اول يوم كنت بقدم الورق
كنت سعيد جدا وعبد الستار
اللى هو سكرتير القطاع بيقولى
اتفضل يا باشمهندس كنت بقول
فى نفسى انا
انا اللى يوم ما ضاعت منى كلية
الهندسة كنت هموت
كان عندى استعداد فى الوقت ده
انى اعمل اى حاجة مهما كانت غلط
اما اليوم حصلت نقلة كبيرة
تجربة الدروس برده كانت
تجربة فريد
نجحت فيها مع انى ما كنتش
حافظ المنهج
عاوز 2008 اكون فى شركة كبيرة
ادعيلى يا دودو
+++++++++++++++
اللوحة الرابعة
الناس
فى سنة 2007 عرفت ناس كتير
كل واحد كان عالم لوحده
بالذات الناس بتوع الشركة
خميس
سامى
كمال
سامح
احمد
السيد
شريف
مصطفى
كحيل
وناس تانية
+++++++++
اللوحة الخامسة
امنيات 2008
العلاقة مع ربنا تكون اقوى
اكون فى شركة كبيرة
تكون فلسطين رجعت
يكون الاسلام هو دين اعالم
الاول
ولو كان فى حاجات صعب تغيرها
هقول
ديما
كنت انت الغير الذىتتمناه
فى هذا العالم
احمد

2 comments:

Anonymous said...

يا سلام على المناخوليا

Anonymous said...

عبد الوهاب
مفهوم البرمجيات
صبح صبح يا عم الحاج